Czy potrzebujmy CPK?

Jak w temacie. Może dzięki temu bylibyśmy bardziej konkurencyjni w UE? Może CPK przyda się w kwestiach wojskowych?

1 polubienie

Na razie się “przydało” w indukowaniu samobójstw u ludzi, którym domy burzą :frowning:

2 polubienia

Trudno powiedziec.
Wielkich lotnisk w Europie nie brakuje. Berlinskie okazalo sie niewypałem. Ale z kolei madryckie Barajas się rozbudowuje w zakresie lotow dalekiego zasiegu - co prawda zdaje się, że bedzie juz to kres jego mozliwosci.
No i nie można zapominac, że Hiszpania ma sieć AVE - superszybkiej kolei, która w wielu przypadkach jest konkurencją dla lotów wewnetrznych.
Plus siec przyzwoitych lotnisk lokalnych, choc kilka z nich okazalo się byc niewypalami i żyją glownie z cargo. Albo jako treningowe lub remontowe.
W Europie srodkowej? Odwieczny problem - Berlin blisko z Moskwą nie po drodze.
Ja osobiście jestem wrogiem centralizacji transportu.
A zastosowania wojskowe? Problematyczne to.
Bazy wojskowe maja inna strukture. I tak superfortece z takiego CPK by nie startowały.

W ogóle to uwazam, że sprawa transportu lotniczego w Polsce jest postawiona na głowie - to co jest najczesciej stoi odlogiem, nie zarabia, wiec nie ma kasy na modernizację a jednoczesnie na projekt, ktory radosnie obrasta kurzem na deskach projektantów wywalono juz z tego co czytalam coś 5 miliardów zlotych? Na co???
Ja bym to po prostu przywróciła do stanu wyjsciowego, a jak juz Okęcie za ciasne? Czy wszystkie samoloty muszą lądować w Warszawie?
Postawic na mniejsze lokalne lotniska i pogonić pseudomonopoliste LOT.

Korzystam teraz z przelotow Łódź Alicante - jeszcze nie było tak, żeby nie było kompletu.
Podobnie rzecz się ma z 10 pozostalymi polaczeniami do Polski. Mozna? Zapytaj jak to robi RYAN czy inne linie, pomimo to, ze polskie władze życia im nie ułatwiają.

2 polubienia

Podobno Ben Hodges był za CPK ze względów wojskowych

Moim zdaniem jest jednak potrzebne. PiS, z właściwą sobie destrukcją stworzył z tego gigantycznego mema, moim zdaniem niezasłużenie. Okęcie osiągnęło kres możliwości, nie można latać w nocy, bo zabudowa dookoła, pasów startowych nie da sie rozbudować, bo nie ma miejsca. Za 5 lat się zatka…
Modlin - niby ma potencjał ale znowu wokoło siedliska ptaków, podmokłe łąki, które powodują często mgły. Lotniska regionalne? Niby tak, ale żeby opłacało sie połączenie muszą być 3-4 loty w tygodniu z dużym obłożeniem. No i cargo - na tym sie zarabia.
A na towarzyszące temu linie szybkich kolei Polska czeka od 30 lat. Z drugiej strony - linie lokalne i regionalne też są potrzebne,
Reasumując - zrobić audyt, przeliczyć przeanalizować i… budować,ale rozsądnie, bez tandetnego patosu i orłów na sztandarach.

4 polubienia

W kwestiach wojskowych, to na pewno potrzebne, a cywilne korzyści? Nie znam się.

W Polsce jest około 30 lotnisk wojskowych i kilkanaście dodatkowych zapasowych. Można je szybko doprowadzić do porządnego standardu za dużo mniejsze pieniądze. No i budować DOL-e (Drogowe odcinki lotniskowe). Za komuny było ich ze 20 teraz zostały 2-3.

1 polubienie

Ze cos z tym fantem trzeba zrobic to fakt.
Byle nie tak, że góra urodzi mysz.
A nocne loty?
To musialbys lotnisko w szczerym polu postawic - i tu problem jak na nie dotrzeć?

No i wlasnie dlatego CPK jest w szczerym polu a dotarcie ma umozliwic szybka, od nowa zbudowana kolej.

Tiaaa, moze dla wnukow?
Juz ja te pociagi pelne chetnych do lotu do Ameryki i Azji widze.
No i koniecznie odrebna sciezka i pas startowy do Zanzibaru i Tulum w Meksyku.

1 polubienie

No właśnie, to jest zasadnicze pytanie - czy nas na to stać? Dlatego trzeba zrobić porządny, wolny od ideologii patriotyczno-narodowej AUDYT i dopiero potem rozplanować wszystko na nowo.

1 polubienie

W mojej opinii CPK nie należy rozpatrywać w kwestii, czy nam jest potrzebne, tylko dlaczego jeszcze go nie ma. W naszej obecnej sytuacji to po prostu must hawe.
Pierwszym i najważniejszym błędem jest upolitycznienie całego projektu. Niestety brak jest w naszym kraju woli wzniesienia się ponad polityczne podziały w naprawdę ważnych kwestiach. Nad CPK powinni zacząć debatować ekonomiści i fachowcy w tej dziedzinie, zamiast polityków, którzy przez polityczne zacietrzewienie wygadują naprawdę szkodliwe brednie, na czele z niejakim Donaldem T. bredzącym idiotyzmy o 20 min dojazdu na lotnisko taksówką.
Kolejnym błędem jest rozpatrywanie CPK wyłącznie jako lotniska, gdy tym czasem chodzi tu bardziej o zwiększenie przepustowości przepływu towarów i ludzi na terenie całego kraju do głównego portu komunikacyjnego ze światem, co w przyszłości powinno dać pozytywny efekt gospodarczy. Wystarczy odrobinę spojrzeć w przeszłość. Lata 20-30 XX wieku i niemiecki program budowy autobahnów i kolei umożliwił nazistowskim Niemcom stać się gospodarczą i militarną potęgą, natomiast brak takiej łatwości komunikacji na podbitych terytoriach był jedną z przyczyn załamania ofensywy na większości frontów, zwłaszcza w odniesieniu do kampanii wschodniej. Szybki remont już istniejącej infrastruktury bez konieczności budowy nowej pozwolił Niemcom szybko dźwignąć się po przegranej wojnie do naprawdę wysokiego poziomu gospodarczego. Jakiś czas później, w latach 60-ych USA wdraża ambitny program budowy autostrad międzynarodowych międzystanowych. Dwie dekady później są już najbardziej liczącą się potęga na świecie (tak w uproszczeniu oczywiście). No i czasy całkiem nieodległe, końcówka XX wieku i Chińczycy, którzy wdrożyli program budowy autostrad, szybkiej kolei i wielkich hubów morskich oraz lotniczych … kraina komunistycznego skansenu magicznie zmienia się azjatyckiego tygrysa światowej gospodarki.
Dobre skomunikowanie wewnątrz kraju oraz ze światem zewnętrznym to dla gospodarki podstawa. Jak jest obecne u nas, chyba każdy widzi.

Polemizowałbym. Wystarczy poszukać informacji na temat ilości osób korzystających z transportu lotniczego w przeliczeniu na ilość mieszkańców, by dowiedzieć się, że obecnie jesteśmy jedną … z najmniej latających nacji w Europie. Jednakowoż w tej samej Europie mamy najwyższy wskaźnik wzrostu osób decydujących się skorzystać z transportu lotniczego. Biorąc pod uwagę wielkość populacji i naprawdę delikatnie szacując, przepustowość Okęcia i Modlina razem wziętych może okazać się już w całkiem nieodległym czasie niewystarczająca, ponieważ większość przewoźników międzynarodowych, w którym to segmencie notujemy naprawdę znaczące wzrosty, nie oferuje interesujących połączeń z lotnisk lokalnych. Jednocześnie LOT obecnie dochodzi do etapu rozwoju, gdzie przepustowość Okęcia zaczyna być hamulcem w rozwoju. Rozbudowy Okęcia i Modlina w przyszłości nie będą możliwe do zrealizowania.
Do tego wszystkiego jeżeli chodzi o lotniczy transport cargo. W obecnym momencie mamy jeden z najgorszych wskaźników w UE jego wpływu na PKB, gdzie bodajże około 83% VAT z tego tytułu płacimy za granicą, notabene głównie w Niemczech. Taka dysproporcja doskonale pokazuje, że potencjał rozwoju w naszym kraju jest niebagatelny. A wystarczy spojrzeć na mapę, że samo lotnisko leżałoby przy autostradzie A2 i rzut beretem od A1, w promieniu niecałych 50 km są węzły kolejowe w Skierniewicach, Łowiczu, no i sama Warszawa, a do Łodzi rzut beretem , więc już w obecnym momencie mamy w pobliżu niemało użytecznej infrastruktury transportowej.
Patrząc na mapę w trochę większym oddaleniu, CPK byłoby obecnie hubem najdalej wysuniętym na wschód, bez jakiejś znaczącej konkatenacji w regionie Europy wschodniej, w dodatku przy spadku znaczenia lotniska w Moskwie z powodu sankcji, obecnie naprawdę jest multum przesłanek do powodzenia realizacji tego projektu.
Moim zdaniem porzucenie tego projektu z powodu politycznej nienawiści byłoby działaniem na szkodę nas wszystkich. Ale to tylko moje zdanie …

1 polubienie

Ale ja nie twierdzę porzucic ( tak na marginesie USA to Interstate Highway System miedzystanowe, nie miedzynarodowe.
Dopelnienie komunikacji szynowej, ktora przestała wystarczać). Bo lotnicza to maja - zastanawiam się czy tam w pakiecie wyprawka niemowlaka nie dają prawa jazdy i licencji pilota?
CPK jeśli ma powstać to musi spełniać kilka warunków - wez po uwagę, ze Polska do dziś nie pozbyła sie problemu nierownomiernosci rozwoju gospodarczego związanego z zaborami. Wystarczy na mapę popatrzec.
Odpolitycznic? Jak najbardziej. W ogole przestaje mi się podobać wojenka na ktora poszedl Tusk z Kaczynskim.
Dziadki, ja malolat nie jestem, strzelcie sobie po piwku i na emeryturkę.
Tak będzie lepiej dla wszystkich.
Przy okazji zabierzcie swoje przepychanki z lat 70, co to moze jacys górale matuzalemy pamiętają?

Faktycznie myślałem “międzystanowe” a napisałem co innego. Myślowa literówka. :wink:

2 polubienia