Na logikę nie wiadomo po co xd
A “po co” człowiek w ogóle odczuwa ból? Nie tylko zęba. Ma to swoje uzasadnienie. Boli, więc zrób coś, wylecz. Człowiek, który nie odczuwa bólu ( mający analgezję) włoży przypadkowo rękę do wrzątku i nawet o tym nie będzie wiedział. Może ją nawet ugotować. Nie jestem lekarzem, ale pewna postać z powieści Larsona mnie zainteresowała tematem.
Tyle że przez lata dentystów nie było XDXDXD
Żeby bolało u dentysty
ale byli kowale
Ja znalam dziecko z ta przypadłością.
Niestety nie dożyła dziewczynka 8. roku życia.
Zapalenie wyrostka, potem otrzewnej. Jak się rodzice zorientowali, to bylo za późno. W tym przypadku użycie formulki “nie cierpiala” było niestety jak najbardziej uzasadnione…
Zebys wiedzial, ze je masz…
Nerwy to tacy strażnicy zdrowia. W zasadzie, jak nie masz stanu zapalnego spowodowanego próchnicą to nawet nie wiesz, ze je masz.
Co do dentystów?
Ja rozumiem, że w czasch kiedy leczenie zębów bylo domena zaklinaczy i zielarzy dostarczajacych klientów kowalowi lub innemu dyzurnemu wyrwizębowi, a proces wymiany mleczakow na stałe był objęty dozorem wrozki Zebuszki lub myszonka Pereza to były powody do strachu.
Ale obecnie? Jedyne czego się mozna bać to ceny uslug dentystystycznych.
Z bolącym zębem szło się do kowala z racji jego narzędzi. Tylko kowal miał takie narzędzia, a jak nie miał, to je sobie zrobił. Chodzi o szczypce.
W średniowieczu wyrywaniem zęba zajmował się golibroda (łac. barbarius), cyrulikiem albo balwierzem zwany.
Umiejetnosc wyrwizęba ceniona była…
A zęby bywały tez talizmanami.
Ludzkie też.
Ale to raczej w ramach reklamy - tu ciekawostka z połowy XIX wieku - reklamowe nakrycie głowy świadczące o biegłości cyrulika.
Ząbki wyrywał bez znieczulenia.
W dzisiejszych czasach przydałoby się, żeby wytworzyła 3 a nawet 4 garnitur zębów. Mleczaki i stałe po 7 latach, trochę mało na 80 lat. Tym bardziej przy dzisiejszej urozmaiconej diecie:
To prawda
Wystarczy nie miec prochnicy.
A potem implanty, na razie drogo…