Praca silnika samochodu nie na wszystkich cylindrach - przyczyna?

Taka sytuacja Mercedes W168 (klasa A 2001r.) silnik 1.6 z gazem, sprzedający znajomy cioci, auto z zewnątrz zadbane i w środku też, płyny, filtry wymieniane na czas, serwisowane na bieżąco, klocki, hamulce, wymienione łożyska tylnich kół (świece zapłonowe przy zakupie).

I przy jeździe testowej po mieście wszystko w porządku, ładnie się prowadzi auto, gazem w środku nie śmierdzi, po wyjeździe na obwodnicę też przyspieszał tak jak powinien, silnik pracował dobrze, po 2/3 minutach właściciel zauważył “Check ENGINE” na desce, auto już tak nie przyspieszało jak wcześniej.

Po zatrzymaniu zobaczyliśmy trzęsienie budą/karoserią i silnikiem i prawdopodnie nie palił 1 gar (nie pracował na wszystkich cylindrach), właściciel sprawdził inne przewody olejowe itp. nie było wycieków i stwierdzil, że świeca zapłonowa się zepsuła i pewnie nie podaje iskry.

Czy to możliwe, że to tylko ta usterka (a nie czegoś jeszcze więcej) i był to przypadek, a nie w zamiarze “ukryta awaria”?

Było by dobrze, gdyby przyczyną niepalenia jednego gara była świeca. Niestety, ale takich przyczyn jest o wiele więcej. Najpierw wymieńcie wszystkie świece. Sprawdzić cy przewody wysokiego napięcia nie mają przebić. Jeżeli nie pomoże, to macie problem. Niewykluczone, że głowica do roboty, a to możliwe, jeżeli silnik był przerobiony na gaz.
Ile cewek zapłonowych ma ten motor? Jedną, czy każdą na cylinder?

Czy wiecie, jaki rodzaj napędu rozrządu ma ten silnik i kiedy był wymieniany? Nie jest to przyczyną tej awarii, ale jest niezmierne ważne dla właściciela pojazdu.

2 polubienia

Kurcze nie bardzo wiem na jakiej stronie szukać takich informacji wydaje mi się, że dla każdego cylindra osobna cewka tu znalazlem dla tego silnika tą część https://www.iparts.pl/auto-czesci/cewka-zaplonowa-zespol-cewek,mercedes-benz,klasa-a-w168-1997-07-2005-08,a-160-168-033-168-133,74-1982-8387-100150.html

A o co chodzi z tą głowicą jakiego rodzaju to usterka może być? Gaz był zakładany przez poprzedniego właściciela butla data legalizacji do 2027r., a ten znajony cioci ma go od 5 lat i niby nic sie nie działo z gazem.

Niech mi Pan doradzi, bo nie wiem czy kupować to auto (chciałbym zrobić nim z 5000 km rocznie tylko), mówił, że jak świece wymieni i będzie działać to check i tak może się świecić. A o co chodzi z tą głowicą co może być w tym przypadku uszkodzone i być przyczyna takiej pracy?

PS: Jakby podłączyć komputer diagnostyczny to wskaże coś co może wskazywać na głowicę do zrobienia czy jak to sprawdzić/zdiagnozować?

1 polubienie

Jeżeli silnik ma jedną cewkę centralną i ona się spali, to silnik nie będzie odpalał w ogóle. Wymienia się cewkę i po kłopocie. Jeżeli każdy cylinder ma swoją cewkę i jedna z nich nie działa, to nie będzie działał ten jeden cylinder to silnik zapali…, ale praca będzie do dupy. I też należy wymienić tę cewkę. Podobnie jest i ze świecami. Jeżeli któraś nie daje iskry, to ten gar będzie milczał. Wymiana załatwia sprawę. Silnik może słabnąć i szarpać, pracować nierówno jeżeli są przebicia na przewodach wysokiego napięcia, tych co łączą świece z zapłonem. I tutaj po założeniu nowych jest po problemie.

Niepokojący jest fakt, że auto zaczyna pracować równo, a dopiero po nagrzaniu słabnąć. To pachnie remontem silnika.

Sprawa z gazem jest taka, że praca na gazie negatywnie wpływa na rozrząd. I nie ma co się sugerować entuzjastycznymi opiniami entuzjastów takich przeróbek. Widziałem niejedne zawory i gniazda po kilkuletniej eksploatacji na gazie. Przerobienie z benzyny na gaz jest, po prostu zwykłym dziadostwem.

Spokojnie poczekaj, aż właściciel tego auta zrobi to, co powiedział, a potem sprawdzić, czy pomogło. Nie kupujcie od razu.

Rozumiem dziekuję za wyjaśnienie w międzyczasie czytałem ten artykuł http://www.mondeoklubpolska.pl/showthread.php/42761-Zetec-0-kompresja-na-1-cylindrze-Pytanie-o-głowice autor miał podobny problem niby nie były to świece, ani cewka, pojechał na badanie kompresji 3 cylindry wyszły dobrze 4 źle i niby pisał o wymianie jakiegoś wypalonego zaworu, popychaczy.

Tego nie mogę stwierdzić, bo pierwszy raz te auto widziałem i tak jak mówię pracowało normalnie, a potem na obwodnicy dopiero to się stało i potem nawet po zgaszeniu silnika pracowało bez jednego cylindra, więc nie wiem czy to była pierwsza pechowa usterka czy regularne zachowanie tego auta (po kilkunastu minutach jazdy).

A jak zrobi i to będzie świeca (tak mi powie) i będę widział, ze silnikiem nie trzęsie i karoserią też nie i że ma moc. To na co mogę zwrócić uwagę, żeby wykluczyć poważniejsze usterki, że to nie wypalony zawór, usterka popychaczy, głowica do zrobienia? Mogę na coś zwrócić uwagę (podczas jazdy lub przy otwartej masce)?

Przede wszystkim zapytaj go o rodzaj napędu rozrządu; - pasek, łańcuszek czy wałek? Przy dwóch pierwszych musisz wiedzieć, jaki jest ich przebieg.
Wypalone zawory, prędzej ich gniazda to skutek niewłaściwego paliwa, czyli w tym przypadku gazu. Prawdę mówiąc to i przy biopaliwach ten proces też występuje, ale jest wolniejszy czyli bardziej w czasie rozłożony.
Obejrzyj dekiel wlewu oleju od spodu, czy nie ma żadnego nalotu. Sprawdź czy nie ubywa płynu. Pomacaj końcówki drążków kierowniczych. Dobrze jest sprawdzić ślad kół po wjechaniu w jakąś kałużę. Przejedź się szybciej po nierównościach na drodze. W trakcie jazdy dwukrotnie, trzykrotnie gwałtownie zredukuj bieg. Sprawna skrzynia wytrzyma to bez problemu.

Gdy miałem wartburga, to tego typu problem miałem czasem co tydzień. Z trzech cylindrów funkcjonowały dwa. Wtedy przyczyną była zawsze cewka (tam każda była na cylinder).
O tym, ile wtedy zaczynał palić nie będę pisał, ale czułem się jak właściciel cadillaca.

2 polubienia

Ten Mercedes wyłącza gara po pewnym czasie jazdy, czyli po nagrzaniu silnika, a to już nie usterka, a poważna awaria, która jest nie od teraz.

@birbant Ty mnie kiedys zabijesz :heart_eyes_cat::heart_eyes_cat::heart_eyes_cat:
Auto ma byc sprawne
Szczegóły techniczne?
Przerabianie z jednego na drugie? Czasem się uda

1 polubienie

Uda to ma Gertruda
i ona jest ruda. :stuck_out_tongue_winking_eye:

W zdobnieniu to Gerdzia?

No właśnie nie wiadomo, niby pierwszy raz mu sie to zdarzyło, a przynajmniej tak to wyglądało, że był zdziwiony awarią.

To jak wymieni świece i będzie wszystko dobrze przy nagrzanym silniku to znaczy, że tylko świeca i usterki wcześniej takiej nie było? (że auto nie paliło na 1 garze po rozgrzaniu silnika tj. nie ukrywał tej usterki wiedząc o niej)

Czy może jakąś sztuczkę zastosować niewymieniając świecy (gdyby była sprawna) żeby kilkadziesiąt minut pochodził normalnie silnik i dopiero po dłuższej trasie znów się spsuje?

Kolego @FilIPek masz jakies pojecie o zasadach na jakich dzialaja silniki?
Dzialanie na skróty ?

1 polubienie

W tym temacie jestem niestety lajkonikiem, ale podziwiam @birbant , że daje radę i rady :hibiscus:

1 polubienie

Tak.

Nie.

Wystarczy wykręcić świece i spojrzeć na elektrody.
Może też być jakiś wyciek paliwa i zalewać świece.

3 polubienia