Słyszeliście o Przekopie Mierzei Wiślanej?

Na ile jest to konieczne zważywszy na coraz trudniejsze relacje z Rosją ?

Na ile oceniacie koszty i ewentualne z tego zyski ? Wiadomo - w czasie wojny lub kłótni z Rosją moglibyśmy przepływać, ale tak poza tym to ile statków tam w ogóle przepływa obecnie ?

Plus fakt, że większość statków i tak może (a na pewno tych wojskowych i większych) może przebywać w Gdyni i Gdańsku …

1 polubienie
1 polubienie

O trzydzieści lat za późno :neutral_face:

1 polubienie

Pytanie w ogóle czy coś ruszyło …

Podobno już zaczęli.

1 polubienie

Populistyczne prezent PiS. I kompletnie bezuzyteczny w wielkiej żegludze. Tamtędy będą pływać głównie statki Białej Floty oraz jachty. Kanał jest zbyt płytki dla pelnomorskich statków, będzie dostępny tylko dla przybrzeżnych barek. A co się będzie nimi wozić i skąd? Do tego dojdą astronomiczne koszty utrzymania toru wodnego między mierzeja a Elblagiem, bo trzeba będzie go stałe poglebiac. I rząd już teraz mówi że na to pieniędzy nie da.

4 polubienia

Historycznie to Gdańsk, a podczas istnienia tzw. wolnego miasta Gdańsk potem Gdynia były najważniejszymi polskimi portami …

Z drugiej strony jakiś minimalny sens to może mieć … Oczywiście nie znam szczegółów, ale kanał powinien być raczej głęboki …

1 polubienie

Ogolnie to nie wiadomo jak wplynie to na ekologie. Swego czasu mierzeja byla wyspa, kopia zdaje sie w miejscu gdzie byl ostatni przesmyk od tej strony.
Parametry na kolana nie rzucaja, 5 m glebokosci i 20 szerokosci, dlugosc 1,2 km? Do tego konieczna infrastruktura w postaci podnoszonych mostow, koniecznosc ciaglego poglebiania szlaku wodnego do Elblaga bo zalew plytki… A i sztuczna wyspa z ziemi z tego przekopu (no to prawie Dubaj…)
Strategicznie? Juz widze port marynarki wojennej w Elblagu :joy:
A nawet krazowniki w Ilawie. Bo logicznym ciagiem tego byloby ponowne udrożnienie i uruchomienie kanalow zbudowanych jeszcze jak to bylo pruskie, ciagnacych sie az do Jezioraka. Ale tam to nic wiekszego od jachtu i to ze skladanymi masztami nie poplynie, bo mosty niskie.
Owszem, rozwiazaloby sprawe drobnego transportu bez koniecznosci budowy drog.
I moze mialoby wplyw na rozwoj lokalnego rynku turystycznego.
Na moj nieharmonijny rozum skazony kapitalistycznym mysleniem? Zysku w krotkim okresie z tego nie bedzie, z czasem? Problematyczne, bo nie mozna okreslic dokladnie kosztow utrzymania w ruchu tego pomyslu.
Siegajac bardzo daleko w przyszlosc? Ponoc na tych terenach sa najwieksze w Europie zloza pierwiastkow ziem rzadkich, a te odgrywaja coraz wieksza role we wspolczesnym swiecie. Wiec przygotowanie takiej infrastruktury niezaleznej od Rosji byloby zyskiem samym w sobie.
Ale to ostatnie potraktuj jako ciche marzenia wieloletniej milosniczki literatury SF.
Natomiast budowe centralnego portu lotniczego uwazam za ekonomiczny bezsens. Ale to juz nie dotyczy tego pytania.

2 polubienia

Ja tam nie wiem, ale Jacek Bartosiak był w tym centralnym porcie lotnicznym dość konkretnie, także z tym może jest więcej sensu …

Jeb*** :rofl:

Elbląg był portem Hanzeatyckim i w pewnych okresach był w rozkwicie. Teraz port elbląski nie jest wykorzystany nawet w 10% :roll_eyes:

4 polubienia

Taa … Ale to chyba za czasów Zakonu Krzyżackiego … Chociaż może i za I rzeczypospolitej też :slight_smile:

W dziewięćdziesiątych latach Halex sprowadzał tysiące ton węgla przez port elbląski.

1 polubienie

Gdańsk do 1945 nigdy do końca nie był polskim portem, a Gdynię zbudowano w okresie międzywojennym, czyli w pierwszej połowie XX wieku.

2 polubienia

W Polsce się kopie zanim ktoś się zastanowi: po co kopać?
Dziś te porty leżą, trzeba by je odbudować od podstaw i zapewnić infrastrukturę w każdej postaci. Co chcemy tamtędy przewozić? Czy to ma sens gospodarczy?
Moim zdaniem tu sens jest głównie polityczny… wkurzyć Rosję

7 polubień

No to należy ich wykopać… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 polubienia

Znowu topienie pieniędzy…

2 polubienia

Ale to bylo w czasach, kiedy podstawa komunikacji handlowej, tam gdzie bylo to mozliwe byly drogi wodne. Do dzis sa bardzo istotne - stad strategiczne znaczenie kanalow Sueskiego i Panamskiego, a i do dzis wykorzystuje sie siec rzek i kanalow srodladowych jako najtansza forme transportu.
@666 w jaki sposob tzn. chodzi mi o rodzaj statkow (no i skad?) Halex ten wegiel sprowadzal? Zalew jest dosc plytki, wiec raczej musieli gdzies to wczesniej na mniejsze jednostki przeladowac?

2 polubienia

Przez zalew do cieśniny pilawskiej prowadzi droga wodna o głębokości pozwalającej nawet dużym statkom pływać. Halex sprowadzał węgiel na barkach i koleją z Rosji.

2 polubienia
5 polubień

Ale 10000 drzew już wycięli.

2 polubienia