Znajomym zjarał się dom od hulajnogi właśnie… Dalszym znajomym spłonął budynek wielorodzinny, bo ktoś lądował w garażu Teslę…
Myślę, że takie ładownie musi spełniać jakieś normy postępowania, których lekceważyć nie można.
pytanie do fachowca strażaka, a nasz kolega z forum zniknął.
Tyle znalazlam
Wynika, ze w zasadzie skutecznej metody nie ma, poza schlodzeniem. A większość pożarów to błędy konstrukcyjne ładowarek lub uszkodzenia ogniw.
Jak takie ogniwo zacznie się dymić i różne dźwieki wydawać to szybko wyrzucić na śmietnik albo gdziekolwiek.Niech się inni martwią
Zgasić płonące auto to jedynie całe umieścić w dużym pojemniku i polewać pianą po odłączeniu bateri od reszty układu i to jest obecnie polecane w kraju w JRG. Pojazd elektryczny musi ! mieć kilka widocznych oznaczeń dla straży pożarnej, w razie interwencji jak i opisane w dowodzie rejestracji. Gaszenie wodą to wybuch natychmiastowy. Zgasić płonącą chulajnoge czy rower - oba elektryczne - można próbować wyjąć baterię byle szybko i to wszystko co można zrobić, chyba że ktoś ma stary koc azbestowy - obecnie jest wycofywany bo rakotwórczy, - lub gaśnica proszkowa - co jest wątpliwe z racji jej kosztów przeglądu i ceny samej gaśnicy. Bateria pali się przy zwarciu i eksploduje, powód - albo ładowarka nie jest orginalna dla typu akumulatora np podkręcona bez badań, i nie działają w niej zabezpieczenia które by samoczynnie taką baterie odłączyły poszczególne segmenty regulatora - czujnik zwarcia w obwodzie, czujnik temperatury na akumulatorze, czy automatyczne ograniczanie prądu ładowania. Nie ma ładowarek uniwersalnych do każdego typu akumulatora
Znajomemu spaliła się sama bateria od roweru w piwnicy na lewym prądzie. Ogniwo i ładowarka paliły / smażyły się około 30 minut, za ścianą kolejny sąsiad miał farby i rozpuszczalniki. I tak przy okazji pożaru straż w otoczeniu policji, w stanie wyższej konieczności pootwierali pozostałe pomieszczenia, były 3 mandaty po 500 zł za nieprawidłowe przechowywanie materiałów łatwopalnych. Cudem nie doszli do piwnicy gościa gdzie były 2 zbiorniki z benzyną po 20 litrów, benzynę ewakuowali nocą na działkę. Dlatego ja nie jestem zainteresowany elektrycznym rowerem / musi być oddzielny specjalny obwód zasilania od głównej linii i zapewniona stała wentylacja pomieszczenia, które musi być kontrolowane. Życie życiem bo często się ładuje grubo przed snem, by na rano bateria była naładowana
Częstsze użycie samych ładowarek powoduje ich przegrzewanie, i pogarsza jej jakość - zmieniają się jej parametry które mają zapewnić bezpieczne ładowanie, mało kto oddaje ładowarki, lub zleca ich serwis do producenta na sprawdzenie parametrów bezpieczeństwa np co rok.
Jak jest dym to jest grubo za późno - dym jest duszący i trujący. Firma chciała wymienić indywidualne ładowarki do wózków elektrycznych na nowoczesną kilku stanowiskową. Przy odbiorze podczas różnych symulacji na sucho bez wózków instalacja była sprawna technicznicznie tylko dla jednego producenta bateri, pozostałe baterie od innych producentów, nie przeszły odbioru pomimo że wizualnie były identyczne, i firma zakupiła wózki spalinowe
Jedno, bardzo ważne zastrzeżenie:
Uszkodzonej mechanicznie baterii litowej nie wolno prewencyjnie polewać wodą!!
Woda z litem powodują samozapłon! Jednak płonące już ogniwa gasimy gaśnicą śniegową lub wodną, ostatecznie pianową.